- Inhoudsopgave
- het onderzoek
- bijlage 1: vragenlijst
- bijlage 2, De cijfers
- bijlage 3, De resultaten van Vervoer
- bijlage 4: open opmerkingen
De toegankelijkheid van de gemeente Leudal voor mensen met een beperking.

Inhoudsopgave
Het onderzoek | zie tab 'onderzoek' |
De doelgroep | zie tab 'onderzoek' |
De vragen | zie tab 'onderzoek' |
De cijfers | zie tab 'onderzoek' |
De resultaten | zie tab 'onderzoek' |
Conclusies | zie tab 'onderzoek' |
Nawoord | zie tab 'onderzoek' |
De vragenlijst | Bijlage 1 |
De cijfers | Bijlage 2 |
De resultaten van Vervoer | Bijlage 3 |
De open opmerkingen per dorp uitgesplitst | Bijlage 4 |
Het onderzoek
Het onderzoek naar de toegankelijkheid van de gemeente Leudal is uitgevoerd door de Stichting Gehandicaptenbelangen Leudal, op initiatief van wethouder Janssen. Men wilde graag weten waar eventuele knelpunten in de openbare ruimte zitten voor mensen met een beperking en zo kwam de vraag of Stichting Gehandicaptenbelangen Leudal als belangenbehartiger voor mensen met een beperking daar onderzoek naar kon doen.
Wij wilden het onderzoek graag veel breder opzetten, niet alleen de openbare ruimte, maar ook andere aspecten van het leven erbij betrekken. Zo kwamen o.a. de vragen met betrekking tot vervoer, voorzieningen, winkels, horeca en sportaccommodaties erbij, omdat tenslotte ieder burger mee wil doen in de samenleving. De vraag bleef hetzelfde, waar zitten de knelpunten, waar lopen mensen met een beperking tegenaan?
Van de gemeente kwam de medewerking om, voor ons anoniem, de vragenlijsten naar alle WMO-gebruikers (mensen die gebruik maken van de regelingen in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning) in de gemeente Leudal te sturen. In verband met de privacywetgeving mochten we dat niet zelf doen, maar met een omweg was het dus toch mogelijk om alle WMO-gebruikers te benaderen. Hiervoor dank.
De doelgroep
Landelijk gezien is 15% van alle inwoners van Nederland chronisch ziek of gehandicapt . In de gemeente Leudal (36.448 inwoners per 1-1-2012 ) zou het om 5467 mensen gaan, maar het aantal WMO-gebruikers in Leudal is veel lager. In Leudal waren op 5-7-2012 in totaal 2596 WMO-gebruikers, dat is 7% van alle inwoners.
De vragenlijst is in augustus 2012 verstuurd naar al deze mensen en hiervan hebben 633 mensen hun vragenlijst ingevuld en retour gestuurd, dit is ruim 24%.
De vragen
De vragenlijst bestond uit meerkeuze vragen, verdeeld over de categorieën Vervoer, Openbare ruimte, Voorzieningen (o.a. huisarts, tandarts, apotheek), Winkelen/Boodschappen doen, Diversen (met o.a. horeca en sportmogelijkheden) en Hulphond, met de mogelijkheid om toelichting te geven, opmerkingen te maken, problemen te uiten, of complimenten te maken.
De vragenlijst is speciaal voor slechtzienden in een voor hen goed leesbaar lettertype gezet (Verdana) in een behoorlijke lettergrootte.
Men had de mogelijkheid om de vragenlijst anoniem in te vullen. Om de gegevens te kunnen interpreteren, is o.a. naar het geslacht, de leeftijdscategorie en het dorp waar men woont gevraagd.
De vragenlijst staat in bijlage 1.
De cijfers
- Aantal inwoners Leudal 36.448
- Aantal verzonden lijsten 2596
- Retour ontvangen 633 (24%) Man 35% Vrouw 65%
De leeftijd van de respondenten:
- 0 – 60 jaar 12%
- 61- 80 jaar 49%
- >80 jaar 38%
67% van de respondenten gebruikt een of meer hulpmiddelen en 32% van de respondenten gebruikt (nog) geen hulpmiddelen. In deze laatste groep zitten opvallend veel 80-plussers.
De verdeling van de respondenten over de gemeente is goed te noemen. Als je kijkt naar het percentage inwoners per dorp dat heeft gereageerd dan hebben Heythuysen en Haelen een (behoorlijk) hoger percentage dan gemiddeld retour gestuurde vragenlijsten en Haler en Kelpen-Oler een beduidend lager percentage dan gemiddeld retour gestuurde vragenlijsten.
De absolute aantallen respondenten per dorp staan in de grafiek hieronder.
De uitgebreide cijfers staan in bijlage 2.
De resultaten
In de categorie Vervoer zijn er 121 open opmerkingen gemaakt. Deze opmerkingen hebben betrekking op:
- Taxi te laat / te lange wachttijden 25
- Te weinig zones (per rit en totaal) 11
- Bejegening negatief (o.a. bot, nors, onvriendelijk) 10
- Gebrek aan hulp bij in- en uitstappen 9
- Ver omrijden 7
- Maakt (nog) geen gebruik van regiotaxi (soms wel een pas) 14
- Diversen (o.a. Valys) 21
- Veiligheid schoolvervoer 1
- Openbaar vervoer (o.a. bushaltes, in- en uitstappen) 23
De meerkeuzevragen zijn als volgt beantwoord:
- Rijdt nog zelf auto 40%
- Maakt gebruik gratis OV 39%
- Maakt gebruik Regiotaxi 53%
- Tevredenheid regiotaxi:
- Veiligheid 87%
- Ophaaltijden 72%
- Reisafstand 80%
- Bejegening 89%
- Hulp chauffeur 90%
De uitgebreide opmerkingen resultaten voor Vervoer staan in bijlage 3.
In de categorie Openbare ruimte zijn verreweg de meeste opmerkingen gemaakt over de kwaliteit en de inrichting van trottoirs in vrijwel alle dorpen.
Veel trottoirs worden als slecht ervaren door slechte, ongelijke, of losliggende bestrating, soms sinds de aanleg glasvezel, bestrating die beschadigd, overwoekerd, of glad wordt door boomwortels, of (achterstallig onderhoud van) de aangrenzende groenvoorziening.
Ook worden veel problemen ervaren met de diepe goten, te hoge drempels, of obstakels die in de weg staan (o.a. geparkeerde auto’s, fietsen, reclameborden, koopwaar, bomen en lantaarnpalen). Mensen gaan op de weglopen, wat gevaarlijke en enge situaties oplevert.
Slechtzienden geven aan dat veel obstakels (o.a. palen en paaltjes en kettingen daartussen en opstapjes op verschillende plaatsen) voor hen slecht zichtbaar zijn door gebrek aan kleurcontrast.
Meerdere fietspaden worden slecht bevonden door o.a. boomwortels, m.n. het fietspad tussen Neer en Haelen.
Invalidenparkeerplaatsen worden in veel dorpen gemist, er zijn er te weinig, of te ver van de voorzieningen af. (Niet elke invalidenparkeerplaats is bruikbaar voor de doelgroep, omdat ze niet overal extra breed zijn, opm. SGL).
Tot slot wordt in meerdere dorpen aangegeven dat er in de winter problemen zijn met de gladheidbestrijding. Op trottoirs wordt niet gestrooid/geveegd en sommige straten waar senioren wonen ook niet (Heythuysen, Hunsel, Ittervoort, Neer en Neeritter).
De belangrijkste resultaten van de meerkeuzevragen zijn:
- Men kan zich nog zelfstandig verplaatsen 88%
- Problemen trottoirs (losliggende tegels, of slecht begaanbaar) 50%
- Problemen stoepranden (te diep, te hoog, te steil) 35%
In de categorie Voorzieningen zijn er opvallend veel opmerking gemaakt over de slechte toegankelijkheid van belangrijke voorzieningen, zoals de huisarts, de apotheek en de tandarts. Zware deurdrangers, steile hellingen, of helemaal geen helling, alleen maar trappen, te hoge drempels en regelmatig geen goede wachtruimte voor mensen met een hulpmiddel, zijn het vaakst gemeld. Ook zijn deze voorzieningen vaak niet voorzien van een invalidentoilet.
Invalidenparkeerplaatsen worden gemist in de buurt van deze voorzieningen.
Ondanks dat deze voorziening niet als voorbeeld genoemd werd, duikt opvallend vaak de ingang van de bibliotheek in Haelen op. Deze wordt als erg ontoegankelijk ervaren.
Voor slechtzienden zijn glazen deuren een probleem, omdat deze slecht zichtbaar zijn en niet altijd duidelijk is of een deur open of dicht is.
Bij voorzieningen wordt ook in meerdere dorpen opgemerkt dat het ontbreken van een pinautomaat lastig is (Buggenum, Heibloem, Hunsel en Nunhem) en als er wel een pinautomaat is, dat deze niet altijd goed bereikbaar (steile helling, of trap, of te ver weg), of bruikbaar (zonlicht) is (Baexem, Grathem, Heythuysen, Horn, Ittervoort, Neeritter en Roggel).
De resultaten van de meerkeuzevragen:
- Zijn voorzieningen toegankelijk 70 %
- Goede wachtruimtes voor mensen met een hulpmiddel 52 %
- Invalidentoilet 28 %
- Afspraakbalie laag genoeg 60 %
In de categorie Boodschappen doen/winkelen zijn heel veel opmerkingen gemaakt over de toegankelijkheid en de doorgankelijkheid van winkels.
Toegankelijkheid zegt iets over het binnen kunnen komen. Mensen hebben hier last van drempels, maar vaker nog van geparkeerde fietsen en uitgestalde reclameborden en koopwaar buiten de winkel voor de deur.
De doorgankelijkheid zegt iets over de ruimte om je te kunnen verplaatsen in een winkel, door de gangpaden en bij de kassa. Mensen hebben hier last van uitgestalde producten in de gangen in de winkels, te smalle gangen en te vol gebouwde kassa’s met manden en korven met koopwaar.
Alle filialen van het Kruidvat worden genoemd, maar ook veel andere winkels, o.a. in de Dorpstraat in Heythuysen en diverse supermarkten worden regelmatig genoemd.
Betaalautomaten in winkels zitten vaak vast aan de te hoge balie voor mensen in een rolstoel/scootmobiel.
Mensen zouden graag meer (invaliden)toiletten in winkels hebben, m.n. in de supermarkten en grotere winkels.
De resultaten van de meerkeuzevragen:
- Doet nog zelfstandig de boodschappen 72%
- Winkels zijn toegankelijk 66%
- Winkels zijn doorgankelijk 76%
- Betaalautomaat in winkels zijn bruikbaar (o.a. goede hoogte) 67%
- Bereikbare pinautomaat in woonomgeving 67%
In de categorie Diversen zijn behoorlijk wat opmerkingen gemaakt over de toegankelijkheid van horecagelegenheden en (het gebrek aan) invalidentoiletten in de horeca en in winkels. Alleen in ‘gemeenschapshuizen’ zijn meestal wel invalidentoiletten.
Aangepast sporten zou men heel graag willen, maar dit is in de gemeente Leudal nauwelijks mogelijk voor mensen met een fysieke, of visuele beperking.
De belangrijkste resultaten van de meerkeuzevragen:
- Gebruik Horeca (o.a. café, restaurant, gemeenschapshuis) 42%
- Horecagelegenheden zijn toegankelijk 61%
- Men doet aan aangepast sporten 13%
Er zijn maar vier mensen die hebben aangegeven een hulphond te gebruiken.
De uitgebreide resultaten staan in bijlage 4.
Conclusies
Waarschijnlijk kunnen we er vanuit gaan dat niet alle chronisch zieken en gehandicapten WMO-hulp van de gemeente nodig hebben, maar dat veel mensen nog zelfredzaam zijn, eventueel met hulp van hun omgeving. Er is geen indicatie voor een veel lager percentage chronisch zieken en gehandicapten in de gemeente Leudal, maar in plaats van 15% WMO-gebruikers, heeft Leudal maar 7% WMO-gebruikers.
Vervoer
- De mensen die gebruik maken van de regiotaxi zijn hier behoorlijk tevreden over. Het minst tevreden is men over de ophaaltijden en de reisafstand (aantal zones per rit en per jaar).
- De bus blijft als handicap hebben dat mensen met een hulpmiddel slecht kunnen in- en uitstappen en een (aangepaste) bushalte te ver weg is.
- Veel mensen weten niet van het bestaan van een regiotaxipas af, waarmee men gratis van het openbaar vervoer gebruik kan maken.
- Veel mensen hebben wel al een regiotaxipas in huis, of aangevraagd, maar maken er nog geen gebruik van, zolang de partner, of mantelzorger nog auto rijdt, of hebben de pas voor het geval er niemand beschikbaar is om te rijden.
Openbare ruimte
- Heel veel trottoirs in de gemeente Leudal worden als slecht ervaren, om meerdere redenen. 50% van de respondenten geeft bij de meerkeuze vragen aan problemen te ondervinden van slechte trottoirs. Een schouw van de genoemde straten, lijkt geen overbodige luxe, gezien het aantal meldingen.
- Trottoirs die geblokkeerd worden door auto’s, fietsen, reclameborden en uitgestalde koopwaar, vormen een behoorlijk probleem voor mensen die gebruik maken van een hulpmiddel. Doordat de doorgang wordt belemmerd, moeten zij op de weg gaan lopen, waardoor gevaarlijke en enge situaties ontstaan.
- Het (gebrek aan) onderhoud aan de groenvoorziening wordt als een andere belangrijke oorzaak van kwalitatief slechte trottoirs genoemd.
- Onder andere het fietspad tussen Neer en Haelen wordt door bewoners van meerdere dorpen als slecht bestempeld door boomwortels die de bestrating omhoog duwen, te hobbelig voor scootmobielen.
- Veel obstakels die door de gemeente geplaatst worden, zijn slecht zichtbaar voor slechtzienden, omdat alles grijs is, te weinig kleurcontrast.
- Mensen missen invalidenparkeerplaatsen op strategische plaatsen.
- Mensen hebben problemen met het niveau van de gladheidbestrijding in de gemeente.
Voorzieningen
- Belangrijke voorzieningen die eigenlijk voor iedereen toegankelijk zouden moeten zijn, zoals huisarts, apotheek, tandarts, zijn regelmatig niet goed toegankelijk voor mensen met een beperking. Bij de meerkeuzevragen heeft 70% aangegeven dat deze voorzieningen toegankelijk zijn.
- De helft van de respondenten geeft bij de meerkeuzevragen aan dat de wachtruimtes bij voorzieningen zoals huisarts, apotheek en tandarts niet ruim voldoende zijn voor mensen met een hulpmiddel.
- Weinig voorzieningen zijn voorzien van een invalidentoilet.
- Er worden invalidenparkeerplaatsen gemist in de buurt van deze voorzieningen.
- Andere voorzieningen, zoals de bibliotheek Haelen, banken en pinautomaten zijn niet altijd toegankelijk, of bruikbaar voor iedereen (Baexem, Grathem, Heythuysen, Horn, Ittervoort, Neeritter en Roggel).
- Een pinautomaat wordt gemist in Buggenum, Heibloem, Hunsel en Nunhem.
- Glazen deuren zijn lastig voor slechtzienden, zeker als deze niet vanzelf open gaan.
Boodschappen doen/winkelen
- De toegankelijkheid van veel winkels laat te wensen over. Bij veel winkels wordt de ingang geblokkeerd door geparkeerde fietsen, reclameborden, uitgestalde koopwaar, waardoor mensen met een hulpmiddel niet binnen kunnen komen. Soms hebben mensen last van drempels.
- De doorgankelijkheid van veel winkels laat veel te wensen over. Met name winkels van landelijke ketens en supermarkten scoren slecht bij mensen met een beperking. Deels door de inrichting van de winkel (schappen te dicht op elkaar, ingang te smal), deels door de presentatie van de koopwaar (manden en korven blokkeren de doorgang).
- Betaalautomaten zitten vaak vast aan de te hoge balie voor mensen in een rolstoel/scootmobiel.
- Mensen zouden graag meer (invaliden)toiletten in winkels hebben, m.n. in de supermarkten en grotere winkels.
Diversen
- Men heeft problemen met de toegankelijkheid van horecagelegenheden.
- Men mist invalidentoiletten in horecagelegenheden. Bijna nergens te vinden in de hele gemeente (gemeenschapshuizen zijn meestal wel voorzien).
- Men zou graag aangepast willen sporten. Voor mensen met en fysieke, of visuele beperking is in de gemeente Leudal nauwelijks mogelijk.
- Mensen met een hulphond geven niet aan problemen te ondervinden om ergens binnen te komen.
Nawoord
Er staan in de uitwerking per dorp nog veel meer opmerkingen die in het verslag niet opgenomen zijn. Wij hebben gemeend een selectie van de vaakst gemelde opmerkingen te maken, zonder daarmee een waardeoordeel te uiten over de meer incidentele opmerkingen. Iedere gemaakte opmerking is belangrijk, omdat het meestal een knelpunt betreft voor de betreffende persoon om te kunnen leven, zoals een persoon zonder beperking kan leven. Iedere persoon wil meedoen in onze samenleving, ook de respondenten die de moeite hebben genomen om aan ons te laten weten waar hun knelpunten zitten om mee te kunnen doen en ook de mensen die om welke reden dan ook niet hebben kunnen, of willen reageren.
Er zijn ook meerdere complimenten over Leudal (o.a. voorzieningen en WMO-consulenten) binnengekomen. Koester daarom wat goed gaat en verbeter waar mogelijk!
Bijlage 1, De vragenlijst.
Aan alle WMO-gebruikers
Haelen, 9 augustus 2012
Betreft: Inventarisatie knelpunten m.b.t. de bereikbaarheid, de toegankelijkheid en de bruikbaarheid van de (openbare) ruimte in de gemeente Leudal.
Beste WMO-gebruiker,
Op verzoek van de gemeente Leudal onderzoekt Stichting Gehandicaptenbelangen Leudal de knelpunten m.b.t. de bereikbaarheid, de toegankelijkheid en de bruikbaarheid van de (openbare) ruimte in de gemeente voor mensen met een beperking. Waar zitten de problemen en zijn deze (makkelijk) op te lossen?
Het gaat er hierbij om of u zelfstandig (eventueel gebruik makend van een hulpmiddel) op de plaats van uw bestemming kunt komen, of u in staat bent zelfstandig binnen te komen zonder lastige obstakels en of u de (openbare) ruimte, of het hulpmiddel (lift, hellingbaan, ringleiding) kunt gebruiken waarvoor het bedoeld is. Te smalle deuren, hoge drempels, een te steile hellingbaan, een gebouw met meerdere verdiepingen zonder lift, of een ontbrekende (natuurlijke) geleidelijn kunnen als een beperking ervaren worden in uw bewegingsvrijheid.
Om een inventarisatie te kunnen maken van eventuele knelpunten, maken wij graag gebruik van de ervaringsdeskundigen in de gemeente en daar hoort u ook bij als WMO-gebruiker. Wij willen dan ook vragen de bijgevoegde vragenlijst in te vullen en naar ons terug te sturen.
In verband met de privacy-wetgeving in Nederland wordt de vragenlijst door de gemeente Leudal verstuurd, maar het onderzoek wordt gedaan door de Stichting Gehandicaptenbelangen Leudal.
U kunt de vragenlijst anoniem terugsturen, maar wij willen u vragen om onderaan de lijst vrijwillig uw gegevens te noteren voor een verdere achterban raadpleging in de toekomst en om u de resultaten van het onderzoek te kunnen doen toekomen, als u dat wenst.
Mocht u te weinig schrijfruimte hebben voor aanvullende opmerkingen, tips, of suggesties, dan kunt u een losse bijlage toevoegen.
U kunt de vragenlijst terugsturen via de post:
Stichting Gehandicaptenbelangen Leudal
Postbus 4019
6080 AA Haelen
U kunt de vragenlijst ook downloaden via de website van de WMO-adviesraad: www.wmoraadleudal.nl, digitaal invullen en dan mailen naar: gehandicaptenbelangenleudal@gmail.com
Wij zien uw reactie graag terug vóór 1 september 2012.
Wij hopen op uw medewerking om zo een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid, de toegankelijkheid en de bruikbaarheid van de (openbare) ruimte in de gemeente Leudal voor mensen met een beperking.
Met vriendelijke groet,
Mevr. N. Ox-van der Weg
Voorzitster Stichting Gehandicaptenbelangen Leudal
Algemeen:
Onderstaande vragen zijn bedoeld voor de persoon aan wie deze vragenlijst gericht is, of zijn of haar begeleider/partner.
Ik ben: O Man O Vrouw
Ik ben: O WMO-gebruiker O begeleider/partner van een WMO-gebruiker
Leeftijd: O 0 -20 jaar O 21-40 jaar O 41-60 jaar O 61-80 jaar O 80 -plus
Ik maak buitenshuis gebruik van, of indien u een begeleider/partner bent, dan begeleid u een persoon die gebruik maakt van (meerdere antwoorden mogelijk):
O wandelstok O rolstoel (handbewogen) O een begeleider
O geleidestok O elektrische rolstoel O hulphond
O rollator O scootmobiel O geen hulpmiddelen nodig
O ik kom niet meer zelfstandig buiten
Ik woon in:
O Baexem O Haelen O Horn O Neer
O Buggenum O Haler O Hunsel O Neeritter
O Ell O Heibloem O Ittervoort O Nunhem
O Grathem O Heythuysen O Kelpen-Oler O Roggel
Vervoer:
- Rijdt u zelf auto? O ja O nee
- Maakt u gebruik van het (gratis) openbaar vervoer? O ja O nee
Indien u ‘nee’ heeft ingevuld, ga dan verder met vraag 6.
- Is er een aangepaste bushalte op een voor u bereikbare
afstand van uw woning? O ja O nee
- Is de aangepaste bushalte voor u goed toegankelijk?
(bruikbare hellingbaan, geleidetegels, geen palen in de weg) O ja O nee
- Kunt u goed zonder hulp van andere mensen in en uit de bus
komen met uw hulpmiddel? O ja O nee
- Maakt u gebruik van de regiotaxi? O ja O nee
Indien u ‘nee’ heeft ingevuld, ga dan verder met Openbare ruimte.
- Bent u tevreden over de veiligheid van het reizen met de
regiotaxi (vastzetten van uw hulpmiddel in de taxi, het
in- en uitrijden)? O ja O nee
- Bent u tevreden over de ophaaltijden van de regiotaxi (wordt
u binnen de afgesproken tijdmarge opgehaald)? O ja O nee
- Bent u tevreden over de mogelijke reisafstand die u met de
regiotaxi kunt afleggen (aantal zones)? O ja O nee
- Bent u tevreden over de bejegening van het personeel
van de regiotaxi (zowel aan de telefoon, als in de taxi
zelf)? O ja O nee
- Bent u tevreden over de behulpzaamheid van het
personeel van de regiotaxi (zowel aan de telefoon, als in
de taxi zelf)? O ja O nee
Openbare ruimte:
- Kunt u zich in uw woonomgeving zelfstandig verplaatsen? O ja O nee
- Ervaart u problemen met de trottoirs in uw woonomgeving? O ja O nee
- Heeft u met uw hulpmiddel last bij sluizen op trottoirs om
fietsers tegen te houden? O ja O nee
- Heeft u last van paaltjes op fietspaden en voetpaden die
bedoeld zijn om auto’s tegen te houden? O ja O nee
- Heeft u problemen met uw hulpmiddel bij het op of af rijden
van trottoirs (te diepe goten, te hoge drempels, of te steile
opritten)? O ja O nee
- Heeft u veel last van loszittende stoeptegels, of slecht
begaanbare trottoirs/fietspaden? O ja O nee
- Ervaart u problemen in uw woonomgeving, indien u een
visuele beperking heeft? O ja O nee
Indien u bij bovenstaande onderwerpen (vervoer en openbare ruimte) aan heeft gegeven dat u last heeft van bepaalde zaken, zou u hier dan de locatie(s) en de aard van de problemen willen aangeven?
Voorzieningen (o.a. huisarts, tandarts,fysiotherapeut, apotheek):
- Zijn bovenstaande voorzieningen vrij toegankelijk voor u?
(lage drempel, (automatische) deur, bel op goede hoogte
en goed in het zicht) O ja O nee
- Hebben de voorzieningen een wachtruimte waar u met uw
hulpmiddel in kunt (ruim genoeg voor (elektrische) rolstoel
of rollator)? O ja O nee
- Is er een invalidentoilet aanwezig? O ja O nee
- Is de afspraakbalie voldoende laag voor u? O ja O nee
Boodschappen doen/winkelen:
- Kunt u zelfstandig boodschappen doen/gaan winkelen? O ja O nee
- Zijn de winkels die u (regelmatig) bezoekt toegankelijk voor u?
(geen drempels, te zware drangers op de deuren, trappen,
te smalle deuren, te steile hellingen e.d.) O ja O nee
- Zijn de winkels die u (regelmatig) bezoekt doorgankelijk voor u?
(kunt u zich vrij door de gehele winkel verplaatsen?) O ja O nee
- Zijn de betaalautomaten in de winkels die u (regelmatig) bezoekt
voor u toegankelijk? (is het apparaat bijvoorbeeld te verplaatsen
als deze te hoog zit?) O ja O nee
- Zijn de kassa’s/balies in de winkels die u regelmatig bezoekt
goed bereikbaar voor u? (hoogte e.d.). O ja O nee
- Is er voldoende hulp in de winkel aanwezig, indien nodig? O ja O nee
- Is er een toegankelijke pinautomaat in uw woonomgeving?
(hoogte, bereikbaarheid met hulpmiddel, geen palen, hellingen,
stoepranden, of andere obstakels in de weg). O ja O nee
Diversen:
- Maakt u gebruik van horecagelegenheden in uw omgeving? O ja O nee
- Zijn de horecagelegenheden (café, restaurant, friettent e.d.)
in uw omgeving toegankelijk voor u? O ja O nee
- Zijn deze voorzien van invalidentoilet? O ja O nee
- Is het invalidentoilet toegankelijk? (ruim genoeg en niet als
opslagruimte in gebruik) O ja O nee
- Wordt u wel eens de toegang geweigerd vanwege uw
hulpmiddel? O ja O nee
- Maakt u gebruik van aangepast sporten? O ja O nee
- Kunt u gebruik maken van de sportaccommodaties in de
gemeente Leudal? O ja O nee
- Kunt u gebruik maken van de zwembaden in de gemeente
Leudal? O ja O nee
Indien u heeft aangegeven dat u problemen of hinder ondervindt, zou u dan aan willen geven wat de aard van de problemen zijn en waar deze problemen zich voordoen?
Vragen speciaal voor mensen met een hulphond:
Mag uw hulphond overal in de gemeente Leudal mee naar binnen? O ja O nee
Indien u ‘nee’ heeft ingevuld, kunt u hieronder aangeven waar uw hulphond niet welkom is?
Ruimte voor tips en suggesties:
Indien u nog tips, opmerkingen,of suggesties voor ons heeft, laat ons dat gerust weten. Dan proberen wij in samenwerking met de gemeente naar een oplossing te zoeken.
Vrijwillig in te vullen:
Naam:_______________
Adres:_______________
Postcode: ______________Woonplaats:___________________________
Telefoonnummer(s): ____________________________________________
Mailadres: ________________________________________________
Ik wil graag op de hoogte gehouden worden van de resultaten van dit onderzoek?
O ja O nee
Bijlage 2, De cijfers
Verzonden Lijsten
Aantal verzonden lijsten |
|
2596 |
|
|
Ontvangen lijsten |
|
633 |
|
24% |
Resultaten vragenlijsten |
|
|
|
|
Algemeen |
Aantal |
|
|
% |
Man |
223 |
|
|
35% |
Vrouw |
401 |
|
|
63% |
Onbekend |
9 |
|
|
1% |
Totaal |
633 |
|
|
|
|
|
|
|
|
WMO-gebruiker |
487 |
|
|
77% |
Begeleider/partner |
31 |
|
|
5% |
Onbekend |
115 |
|
|
18% |
Totaal |
633 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Leeftijd |
0-20 jaar |
6 |
|
1% |
|
21-40 jaar |
12 |
|
2% |
|
41-60 jaar |
58 |
|
9% |
|
61-80 jaar |
309 |
|
49% |
|
81-plus |
239 |
|
38% |
|
onbekend |
9 |
|
1% |
|
|
|
|
|
|
|
633 |
|
100% |
Respondenten per dorp |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
Baexem |
30 |
5% |
|
Horn |
55 |
9% |
Buggenum |
18 |
3% |
|
Hunsel |
18 |
3% |
Ell |
27 |
4% |
|
Ittervoort |
25 |
4% |
Grathem |
19 |
3% |
|
Kelpen-Oler |
8 |
1% |
Haelen |
124 |
20% |
|
Neer |
58 |
9% |
Haler |
1 |
0% |
|
Neeritter |
25 |
4% |
Heibloem |
16 |
3% |
|
Nunhem |
7 |
1% |
Heythuysen |
131 |
21% |
|
Roggel |
69 |
11% |
|
|
|
|
onbekend |
2 |
0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
633 |
100% |
Gebruik hulpmiddelen |
|
|
|
|
|
|
1 hulpmiddel |
meer hulpmiddelen |
stok/kruk |
57 |
126 |
geleidestok |
2 |
9 |
rollator |
69 |
134 |
rolstoel |
9 |
69 |
elektrische rolstoel |
4 |
12 |
scootmobiel |
17 |
68 |
begeleider |
18 |
62 |
hulp-hond |
0 |
2 |
overig |
3 |
8 |
|
179 |
182 |
|
28% |
29% |
|
|
|
Geen hulpmiddel nodig |
205 |
32% |
Niet meer zelf naar buiten |
32 |
5% |
Hulpmiddel onbekend |
35 |
6% |
Bijlage 3, De resultaten van Vervoer
Vervoer |
||
Respondenten |
632 |
|
Opmerkingen |
121 |
|
Taxi te laat |
25 |
|
Te weinig zones |
11 |
|
Bejegening |
10 |
|
Hulp bij in en uitstappen |
9 |
|
Omrijden |
7 |
|
Maakt (nog) geen gebruik |
14 |
|
Diversen |
21 |
|
Schoolvervoer |
1 |
|
Openbaar vervoer |
23 |
Opmerkingen te laat
Regio taxi komt soms niet opdagen. |
Regiotaxi soms een uur te laat. |
Taxi's wachttijd vaak langer dan 15-30 min, soms een uur. (2x) |
Wachttijd bij taxi langer dan 30 min, m.n. later op de dag. (2x) |
Taxi (meestal) te laat. (4x) |
Te lange wachttijden (5x) (hiervoor zijn ook klachten ingediend). |
Regio taxi komt (nooit) op tijd, meestal te laat of te vroeg. (4x) |
Afgesproken tijden van regiotaxi worden vaak niet nagekomen, waardoor afspraak |
Erg onbetrouwbaar m.b.t. afgesproken ophaaltijden. |
Persoon wordt vaak pas gebeld als de chauffeur al in de straat staat. Dit is te laat om |
Regiotaxi betekent lang wachten, brengen/halen is te vermoeiend. |
Belt vanuit het ziekenhuis de regiotaxi en moet dan 1,5 à 2 uur wachten. |
Regiotaxi te lang wachten erg nerveus. |
Taxivervoer is teveel variabel. |
Als de taxi te laat is wordt er geen oorzaak geven. Men geeft elkaar de schuld, de klant |
Zones
Zones te weinig om elke week van Baexem naar Posterholt te gaan. |
Aantal reiszones van de Regiotaxi is te beperkt. (6x) |
De reisafstand (aantal zones) van de regiotaxi zou meer mogen zijn. |
Ik weet niet of ik met de zones toe kom dit jaar pas ingegaan. |
Ik kan er niet mee naar mijn vrienden en kennissen in Noord-Limburg, te weinig zones. |
Kon graag verder met de regiotaxi dan Weert en Roermond. |
Bejegening
1 Chauffeur is erg bot tegen reizigers. |
Bejegening negatief , onvriendelijk, nors, of onbeleefd. (3x) |
Kwaliteit chauffeurs slecht. |
Regiotaxi heeft 1 heel vervelende chauffeur (klein mannetje). |
Laatst door chauffeur omver geduwd. |
Chauffeurs niet altijd correct. (2 x) |
De chauffeur wacht niet tot men binnen is en men wordt niet afgezet waar men moet zijn. |
Chauffeurs zijn aardig en behulpzaam. |
Hulp bij in en uitstappen
Soms helpen chauffeurs niet. (2x) |
Regiotaxi helpt niet bij in en uitstappen bij visueel gehandicapte. |
Sommige taxichauffeurs zijn niet behulpzaam. |
Niet alle taxichauffeurs komen eruit om te helpen. |
Er is veel verschil in personeel met hulp alg. valt het mee. |
Bij uitstappen niet behulpzaam.(2x) |
Niet behulpzaam bij instappen regiotaxi. |
Omrijden
Vaak ver omrijden-combinatieritten erg onlogisch. |
Rijden om op kosten baas. |
Vaak lange reistijd. (2 x) |
De regiotaxi kan sporadisch wel eens lang omrijden. |
Teveel omrijden. |
Datum 19-8-2012 regiotaxi besteld van Grathem naar Weert. Duur 2 uur en 10 minuten: |
Maakt (nog) geen gebruik
Ik maak nog geen gebruik van mijn pasje, omdat in mijn omgeving zoveel familie en goede vrienden zijn. |
De regiotaxipas heb ik puur als back-up, als mijn auto niet tot mijn beschikking |
We hebben regiotaxi maar maken er nog geen gebruik van. |
Nog weinig ervaring met regio taxi. |
Mevrouw gebruikt de regiotaxi nog niet, omdat haar man nog auto rijdt. |
Wel een pasje voor OV en taxi, maar tot op heden niet gebruikt. (2x) |
Gebruik regiotaxi bijna nooit meer. |
Mevrouw heeft vervoerspas aangevraagd, maar nog niet gebruikt. |
Ik heb zelden gebruik gemaakt van de regiotaxi. |
Regio taxi aangevraagd. (3x) |
Ik ga zelden met de regiotaxi, of de bus. |
Mevrouw heeft nog geen gebruik gemaakt van gratis OV, maar dat wil ze wel. |
Diversen
Bij storing geen melding, zelf taxi moeten regelen en niet vergoed gekregen. |
Belbus niet ad hoc te regelen. |
Veiligheidsgordels werken slecht. |
Rolstoelen worden slecht vastgezet. Nu ik een aantekening heb voor individueel vervoer |
De regiotaxichauffeurs van De Leeuw, of Geraeds zijn veel vriendelijker en beter op tijd |
Zou wel met regio taxi willen gaan als begeleiding mee mocht. |
Valys km weer terug naar 800 km. |
Mevrouw maakt gebruik van Valys. |
Ik maak gebruik van Valys, je wordt niet meer voor vol aangezien. |
Door visuele beperking regiotaxipas aangevraagd. |
Wat de reistijd betreft kunnen de chauffeurs ook niets aan doen, dat doet de organisatie. |
Gratis OV /regiotaxi? Waar moet ik aan voldoen en waar krijg ik zo'n pasje en wat kost dit |
Na overleg zones naar tevredenheid uitgebreid wel onzeker periode tot akkoord veel gedoe |
Regiotaxi klachten ingediend naar tevredenheid opgelost. |
Je kunt de kinderen niet tot last zijn, wonen allemaal buitenaf. Ver lopen kan niet |
Bussen zijn rammelkasten. |
Bij regiotaxi veel chauffeurs die de scootmobiel niet vastzetten en de mensen zelf laten in en |
Schoolvervoer
Vervoer: in de winter geen winterbanden op het taxivervoer naar school terwijl een taxibusje
andermans kinderen in een onveilige situatie bij bepaalde weersomstandigheden vervoert.
Als er sneeuw ligt houden we ons hart vast en hopen we dat ons kind weer veilig thuiskomt.
Openbaar vervoer
Geen openbaar vervoer, kan niet met rollator in de bus. (2x) |
Maakt gebruik van buurtbus. |
Alleen een gratis buskaart. |
Kan moeilijk instappen in de bus. |
Bushalte lijn 77 in Haelen niet aangepast. |
Afstand naar de bushalte is te groot (6x) (in een geval 1,5 km). |
OV maak ik geen gebruik van, omdat de bushalte te ver van mijn huis is, ik kan er op |
Graag samenwerking tussen St. welzijn,Proteion en Veolia uitbreiden ten aanzien van vervoer |
Uitstappen uit de bus bijna onmogelijk. |
De bushalte richting Roermond is aan de overkant van de straat. Het oversteken is een |
Het openbaar vervoer (bus) kan ik niet zelfstandig in komen, dus ik kan er geen gebruik |
Maar 1 opstapplaats voor de bus. Goed bereikbare opstapplaats aan de Berikstraat (Buggenum) |
De bushalte in Neer is te ver weg, te ver lopen naar de Napoleonsweg. Er zou een halte in het |
Het probleem van OV zou opgelost kunnen worden door de bus van Roermond naar Venlo |
Meneer gebruikt alleen vrij reizen met de bus. |
Bus vanuit Roggel naar Weert gaat niet buurtbus Roggel Weert of een goede aansluiting |
Mist een busverbinding tussen Haelen en Heythuysen. |
Mist busverbinding naar Heythuysen vanaf Neer. |
Noorderbaan oversteken voor de bus. |
Bijlage 4, De open opmerkingen per dorp uitgesplitst.
- Baexem, Buggenum, Ell en Grathem
- Haelen, Haler, Heibloem en Heythuyzen
- Horn, Hunsel, Ittervoort en Kelpen-Oler
- Neer, Neeritter, Nunhem en Roggel
Baexem |
|
|
Aantal respondenten 30 |
|
Vervoer |
|
Aantal zones is te weinig om elke week van Baexem naar Posterholt te gaan. |
|
|
|
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
|
De trottoirs zijn slecht (4x), o.a. op de Salmenhofweg – Herenslagstraat, |
|
Diepe gaten in de Roorstraat. |
|
Op het pad langs tennisbaan en voetbalveld staan paaltjes in de weg. |
|
De drempel in Dorpstraat bij de kerk is te hoog en versmald, |
|
Op de Molenveldstraat is het trottoir onbegaanbaar voor |
|
|
|
Voorzieningen |
|
De pinautomaat bij de RABO bank door de zon moeilijk leesbaar (3x) |
|
Op invalidentoilet weinig licht. |
|
Op weinig plaatsen is ringleiding. |
|
|
|
Boodschappen doen/winkelen |
|
Doorgankelijkheid van winkels is slecht: te smalle gangen en producten onbereikbaar. |
|
Zelfs het Huis van de Kunsten (openbaar gebouw) is niet toegankelijk. |
|
|
|
Buggenum |
|
Aantal respondenten 18 |
|
Vervoer |
|
Maar 1 opstapplaats voor de bus. Goed bereikbare opstapplaats |
|
Gebruik regiotaxi bijna nooit meer, erg onbetrouwbaar mbt |
|
Als de taxi te laat is wordt er geen oorzaak geven. Men geeft |
|
|
|
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
|
Slechte trottoirs in Berikstraat, Haelenerweg, Bergstraat (2x) |
|
Van Buggenum naar Haelen, de oversteek van de Haelenerweg |
|
De overgang weg-trottoir is te steil. Bij de overgang |
|
(Veld)wegen lopen veel te rond af aan de zijkanten (2x), m.n. |
|
De trottoirs zijn ‘s winters glad door groene aanslag. |
|
|
|
Voorzieningen |
|
Geen pinautomaat in Buggenum. |
|
|
|
Boodschappen doen/winkelen |
|
Het is bijna onmogelijk bij winkels om van een toilet gebruik te |
|
|
|
Diversen |
|
In Buggenum zit alleen in de Roffert een invalidentoilet, in de cafés niet. |
|
Café de Eyk is zeer slecht toegankelijk via frituur, veel te smal. |
|
De Veerman heeft een oprijplaat, Oppe Berg heeft een luie opgang. |
|
Kan iets gedaan worden aan de parkeermogelijkheid in de Heerweg |
|
Openbare wandelpaden/routes aanpassen voor rolstoelen! |
|
Ell |
|
Aantal respondenten 27 |
|
Vervoer |
|
Vroeger ging er een busje naar Stramproy, nu niet meer. Veel mensen |
|
|
|
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
|
Trottoirs zijn slecht door de glasvezel. Werk snel maar slecht uitgevoerd. |
|
Bij de kerk is de oversteek veel te steil. |
|
Trottoirs zijn niet horizontaal- auto’s en containers staan op |
|
Last van onregelmatige stoepen. ( 3x) |
|
De fietspaden in Ell zijn slecht onderhouden: vol brandnetels en |
|
|
|
Voorzieningen |
|
Vroeger ging er een busje naar Stramproy, nu niet meer. Veel mensen |
|
Te zware deurdranger op toegangsdeur Rabobank . |
|
|
|
Boodschappen doen/winkelen |
|
De slager in Ell heeft dorpeltje waar je overheen moet stappen. |
|
Bij de bakker loopt het erg schuin af. |
|
De Spar in Ell heeft in de winkel een ongelijke vloer zonder |
Grathem |
|
Aantal respondenten 19 |
|
Vervoer |
|
Chauffeurs regiotaxi helpen niet bij in en uitstappen bij visueel |
|
Komen niet op de afgesproken tijd. Rijden om op kosten baas. |
|
Datum 19-8-2012 regiotaxi besteld van Grathem naar Weert.Duur 2 uur |
|
Bushalte Lindestraat niet aangepast voor visueel gehandicapte. |
|
|
|
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
|
Trottoirs slecht door glasvezel, losse stoeptegels, zeer slecht |
|
Het verbindingspad Baexemerweg/Burg. Smeetsstraat: de sluis is te smal. |
|
Het trottoir is te hoog bij Dorpstraat naar de kerk. |
|
In heel Leudal zijn de trottoirs en fietspaden slecht. |
|
Trottoir W.Alexanderstraat recht door komt uit op een grasveld. |
|
Bushalte Lindestraat niet aangepast voor visueel gehandicapte. |
|
Op de hoofdweg door het dorp worden trottoirs door borden |
|
|
|
Voorzieningen |
|
Pinautomaat niet bruikbaar voor visueel gehandicapte. |
|
Huisartsdeur Grathem gaat erg zwaar voor ouderen en |
|
|
|
Boodschappen doen/winkelen |
|
Geen winkels alleen een bakker zonder beleg. |
|
|
|
Diversen |
|
Graag de bomen weg uit de stoep (zie opm. Baexemerweg). |
|
|
Haelen |
Aantal respondenten 124 |
Vervoer |
Taxi houdt zich zeer slecht aan de afgesproken ophaal en reistijden.(5x) |
Aantal zones te weinig (3x) (o.a. Noord-Limburg niet haalbaar). |
Regio taxi niet fijn vanwege lange wachttijden (3x), als je vanuit het ziekenhuis |
Laatst door chauffeur omver geduwd. |
Men mist een busverbinding tussen Haelen en Heythuysen, liefst enkele malen per dag, |
Geen gebruik OV, omdat de bushalte te ver weg is (2x), 1x de fysieke afstand (1,5 km), |
Chauffeurs niet altijd correct, bij uitstappen niet behulpzaam. |
Chauffeurs van de regiotaxi zijn aardig en behulpzaam, maar de bussen zijn rammelkasten. |
Bushalte lijn 77 niet aangepast. |
Moeite met de bus uitgaan i.v.m. slecht zien en hoge afstap. |
Jammer dat Valys is gehalveerd. |
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
Bushalte lijn 77 niet aangepast. |
Ongelijke trottoirs in (centrum) Haelen (24x) (mensen vallen daadwerkelijk hierdoor, |
De meeste parkeerplaatsen bij De Horst worden onrechtmatig gebruikt door |
De groenvoorziening op en rond de trottoirs geven problemen: Op de trottoirs Op den Toum, |
Het oversteken bij de markt in Haelen is moeilijk. |
Over het algemeen is er in Haelen weinig plek om de auto te |
De goten o.a. bij de bibliotheek/Pastorije/centrum zijn |
Het is lastig om met de rollator vanaf de weg op het trottoir |
Bij oude postkantoor de weg naar de coöperatie geen trottoir. |
Hoge stoepranden (ook in het buitengebied). (4x) |
Paaltjes soms heel gevaarlijk voor fietsers. (2x) |
Bruggetje bij Magdalenahof te steil. (2x) |
Lastige versmallingen in fietspaden. |
Auto’s staan vaak half op trottoirs geparkeerd. (3x) |
Last van glazen deuren bij slechtziendheid vooral als ze niet automatisch opengaan. |
Klimop groeit over de tegels, diverse plaatsen waar de |
Situatie Kruidvat-Rabobank is zeer gevaarlijk door van |
Kleine kinderkopjes in het dorp zijn lastig voor mensen met rollator. |
Te smalle trottoirs en lantaarnpalen op het trottoir, zodat |
De drempel van 'Op den Dries' naar 'Schepenbank' is te hoog. (2x) |
De wegen rond de vijver in Haelen zijn slecht verlicht, terwijl er |
Graag het wandelpad achter het kerkhof in Haelen schoonmaken. |
Fietspaden hobbelig o.a. door boomwortels, m.n. het fietspad van Haelen richting Neer. (4x) |
Niet overal zit een verlaagde afrit voor rolstoelen in Haelen. |
Voorzieningen |
Ingang van de apotheek in Haelen is een grote hindernissen voor rollators en rolstoelen: |
Apotheek heeft een te kleine wachtruimte. |
Apotheek Haelen is de balie is te hoog. |
Huisarts Norg heeft geen geschikte wachtruimte voor rollators en rolstoelen en |
Huisarts dr. Norg lastig scootmobiel deur gaat niet automatisch op en moeilijk manoeuvreren. |
Huisarts moeilijk bereikbaar i.v.m. te steile hellingbaan en te zware deur (huisarts Deckers) |
Slecht toegankelijk zijn: huisarts Dr.Norg, boekwinkel, frietzaak, bakker, huisarts Deckers, |
Bij de huisarts op het kerkplein in Haelen is geen invalidenparkeerplaats. |
Ingang van bibliotheek Haelen is een grote hindernis; de glazen |
Geen invalidentoilet bij de huisarts. (2x) |
Er is alleen een invalidentoilet in zaal Aldenghoor. |
Vaak slechte voorzieningen voor verzorgen van stoma. |
Tandarts Hartsuiker is lastig bereikbaar voor rolstoelers, kleine wachtruimte. (4x) |
Fysiotherapie Haelen heeft een vervelende drempel. |
Boodschappen doen/winkelen |
Kruitvat is niet te doen: gangen te smal. (3x) |
Bij de bakker kan men niet binnen met hulpmiddel. |
Niet alle winkels zijn makkelijk toegankelijk. |
Te hoge pinautomaat. |
Geen ruimte voor scootmobiel in de winkels. |
Diversen |
Maak Leudal toegankelijker voor rolstoelen en scootmobielen. |
Last van drempels in (horeca)gelegenheden. |
Haler |
|
Aantal respondenten 1 |
|
Geen opmerkingen. |
|
|
|
|
|
Heibloem |
|
Aantal respondenten 16 |
|
Vervoer |
|
Valys km weer terug naar 800 km. |
|
De regiotaxi kan sporadisch wel eens lang omrijden. De ophaaltijden zijn verder goed. |
|
|
|
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
|
Slechte trottoir (10x), o.a. s in Pater van Donstraat, bij de brievenbus, |
|
De wegen in Heibloem zijn ongelijk en op Brummenboske zitten toch oneffenheden in |
|
Stoeprand te hoog bij kruising Pater v. Donstraat/Isidorisstraat. |
|
De reclame borden aan de lantaarnpalen hinderen de doorgang op de trottoirs. |
|
Pater van Donstraat last van reclameborden aan lantaarnpalen. |
|
Slecht wegdek gedeelte Caluna buitengebied heibloem. |
|
Paralelweg van Hoek Roggel slecht begaanbaar. |
|
Sommige straten in Heibloem is het groen van de tuinen zover overhangend op de |
|
|
|
Voorzieningen |
|
Er zijn geen aangepaste sporten voor de handicap die ons kind heeft in de buurt. |
|
Er zijn geen invalidentoiletten in de gemeenschapshuizen, maar we kunnen ook |
|
Geen pinautomaat. (2x) |
|
|
|
Boodschappen doen/winkelen |
|
In Heibloem zit alleen een bakker met een moeilijke ingang. |
|
|
|
Diversen |
|
Als er straten aangelegd gaan worden vraag dan ouderen en mensen met beperkingen |
|
|
|
|
|
|
Heythuysen |
|
Aantal respondenten 131 |
|
Vervoer |
|
Taxi komt (vaak) te laat / te lange wachttijden. (7x) |
|
Kwaliteit chauffeurs slecht. |
|
Rolstoelen worden slecht vastgezet. |
|
Teveel omrijden/ lange reistijd. (2x) |
|
Te weinig zones voor de regiotaxi. (3x) |
|
Door mijn handicap moet men rustig rijden en dat negeert men volledig. |
|
Nu ik een aantekening heb voor individueel vervoer komt er voor mijn kinderen |
|
Bejegening door chauffeurs/telefonistes regiotaxi is |
|
Bij storing geen melding; zelf taxi moeten regelen en deze niet vergoed gekregen. |
|
De chauffeurs wachten niet tot men binnen is. |
|
Men wordt niet afgezet waar men moet zijn. |
|
Soms helpen chauffeurs niet bij in- en uitstappen. (2x) |
|
Ontevreden over regiotaxi, heeft klacht ingediend. |
|
Regiotaxivervoer is teveel variabel. |
|
Er is veel verschil in personeel met hulp, over het algemeen valt het mee. |
|
Noorderbaan oversteken voor de bus, weet niet hoe ik de rollator in de bus moet krijgen. |
|
Autobus stop bij de jumbo (te ver om te winkelen). |
|
Met een gewone taxi is men 3 uur kwijt voor 15 minuten controle in het ziekenhuis. |
|
Diverse keren staat een rit met regiotaxi niet goed in het systeem. |
|
Geen openbaar vervoer,kan niet met rollator in de bus. |
|
Bij Vervoer punt 4: De bushalte richting Roermond is aan de overkant van de straat. |
|
Als de Veolia bus vlak langs de halte staat, gaat het goed. Vaak is er ruimte |
|
De buurtbus is geweldig! |
|
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
|
Auto's staan geparkeerd op de stoep, o.a. in de winkelstraten en in de |
|
Veel klachten over reclameborden, koopwaar en fietsen op de stoep, waardoor deze |
|
Slechte trottoirs o.a. door loszittende stoeptegels, bomen en aanleg glasvezel (24x), |
|
Trottoirs zijn te hoog (8x), o.a. Kloosterstraat en Dorpstraat (beide ook te schuin en smal), |
|
Trottoirs zijn te smal o.a. door bomen en uitgedijde hagen, of te smal aangelegd (6x), |
|
Goten zijn regelmatig te diep (7x), o.a. Dorpstraat. |
|
Het trottoir van 6093 NC St.Charles naar het monument naar garage Gielen vaak |
|
Te weinig op en afgangen door het hele dorp. (2x) |
|
De rotonde bij gemeentehuis Heythuysen is gevaarlijk doordat begroeiing niet gesnoeid is. |
|
In centrum is geen expliciete stoep, lastig voor slechtzienden. |
|
Veel paaltjes (o.a. Ámsterdammertjes en palen van verkeersborden), of andere |
|
Hindelijke paaltjes Tuulshoek. |
|
Te weinig invalidenparkeerplaatsen of te ver van de bestemming. |
|
Bij veel afritten is er (te) veel hoogteverschil, of is de overgang te steil (4x), |
|
Last van verzakkingen in de fietspaden+wortels van de bomen, slecht |
|
Sluizen van wandelpaden niet van dezelfde afmeting. Vooral bij het oude gemeentehuis |
|
De opstap naar de Bombardon is ‘s avonds veel te donker. Graag bijwerken met |
|
Het is veel te donker rond de residentie De Kreppel. |
|
Veel fietsers op het Wegbergplein. |
|
De glas en plastic containers bij de Schoolstraat zijn niet toegankelijk. |
|
Te weinig banken om fietsers/wandelaars te laten rusten (5x), |
|
Moeilijke oversteek (3x): bij nieuwe gemeentehuis en op de Dorpstraat bij de kerk. |
|
Mensen die met de rollator, of ander hulpmiddel op straat moeten lopendoor |
|
Zittend in de rolstoel kun je veel deuren bijna niet open maken. |
|
Hondenpoep op de stoep is gevaarlijk (glad) en vervelend. |
|
Het zandpad van Heythuysen naar terras Heide 3 heeft diepe kuilen. |
|
Bij kruising notaris Ruttenlaan en de Gaard gevaarlijke drempel en |
|
Residentie 'De kreppel': 1. Bij calamiteiten geen vluchtweg vanaf de parkeerplaats, |
|
Op de weg naar Catharina Daemen is het al gevaarlijk rijden, heel ongelijk. |
|
In het buitengebied zijn veel slechte wegen. (2x) |
|
De betonnen linkersteun van de zitting van de bank die bij het waterbekken staat, |
|
Slecht sneeuw geruimd. |
|
|
|
Voorzieningen |
|
Tandarts Niessen heeft alleen een hoge trap (en steile oprit) om binnen te komen. (5x) |
|
De tandarts heeft geen goede wachtruimte voor mensen met een hulpmiddel/kinderwagen. |
|
Bij de tandarts is geen invalidentoilet. (2x) |
|
Huisarts heeft geen automatische deur, nu te zware deurdranger. (4x) |
|
Bij huisarts dr. Habets zijn geen voorzieningen voor mensen met een beperking (trappen, |
|
Bij de huisarts is geen geschikte wachtruimte voor mensen met een hulpmiddel/kinderwagen. |
|
De apotheek is niet goed toegankelijk. (2x) |
|
Apotheek Heythuysen is stressvol vanwege regelmatige drukte. |
|
De fysiotherapie heeft een te zware deur. |
|
Bij de ABN-Amrobank in de Dorpstraat en bij de Rabobank moet je via gladde |
|
Pinautomaten zitten te hoog. |
|
Zonder begeleider is gemeenschapshuis de Bombardon niet toegankelijk. |
|
Te hoge drempel bij/voor het zwembad. (2x) |
|
|
|
Boodschappen doen/winkelen |
|
Meeste lokaliteiten/winkels niet toegankelijk, o.a. door drempels (4x) o.a. het Kruidvat |
|
Gangen in winkels zijn vaak te smal, of worden geblokkeerd door spullen (11x) |
|
Gangen bij de kassa’s in supermarkten zijn vaak te smal, of worden geblokkeerd. |
|
Bij de Jumbo is de koeling slecht bereikbaar o.a. door de deuren. |
|
Betaalautomaten zitten vaak te hoog (2x), o.a. bij de Jumbo, de Aldi en de Lidl. |
|
Graag een SRV wagen bij seniorenwoning Kreppel of een boodschappenservice. |
|
De achterkant Jumbo heeft dichtbij de ingang veel te weinig gehandicaptenparkeerplaatsen. |
|
Bij Marskramer toegang en doorgang OK, goede service! |
|
Meer toiletten in winkels is wel nodig. |
|
|
|
Diversen |
|
Bij de meeste horecagelegenheden in Heythuysen hebben ze geen invalidentoilet (4x), |
|
Ongeschikte invalidentoiletten door: te kleine ruimte, of te lange WC-beugels om te |
|
Vaak slechte voorzieningen voor verzorgen van stoma. |
|
Sociale activiteiten die alleen per trap bereikbaar zijn, zijn dat niet meer voor iedereen |
|
Toegankelijkheid van de kelder van ‘De Zaal’ is zeer slecht. |
|
Het zou mooi zijn als er meer controle op hondenpoep en rommel op straat was. |
|
Weinig of geen activiteiten voor gehandicapten in de regio. |
|
Graag meer voorlichting over valpreventie voor 80plus. |
|
Probeer eens zelf 1 week in een rolstoel zelf de voorzieningen af te gaan. |
|
Openbare en algemene voorzieningen voorzien van deuropeners. |
|
Waarom geen lamp bij obstakels, die aangaat als iemand nadert? Veiliger voor slechtzienden. |
|
Geen speelgelegenheid in de buurt voor de kinderen. Bezwaar van 1 à 2 mensen |
|
Invalidenparkeerplaats bij het oude gemeentehuis is vaak bezet door een vaste gebruiker, |
|
Dank voor het prettig wonen in Heythuysen met zo veel voorzieningen! |
|
|
Horn |
Aantal respondenten 55 |
Vervoer |
Regiotaxi komt soms niet opdagen. |
Regiotaxi soms een uur te laat. |
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
Slechte trottoirs (19x), o.a. op de Dorpstraat (veel te schuin, 5x), bij de |
Last van bomen die in de weg staan of met de wortels de stoep,of het fietspad |
Last van geparkeerde auto's op trottoir. |
Te hoge drempels (2x), o.a. op de Maaslandstraat en de Beegderweg, bij de Aldi. |
Niet overal op de hoeken is de stoep verlaagd (2x), o.a. op de hoek Daalakker straat– Graaf |
Kruising fietspad–asfaltweg, brug over de N280 op de Beegderweg. |
div plaatsen en achterstallig onderhoud-wildgroei bermbeplanting. |
Op de Beegderweg heeft men last van paaltjes. |
In de winter wordt er slecht gestrooid bij de bejaardenwoningen bij de Maaslandstraat. |
De hoek op het Daalakkerserf is te smal. |
Op de hoek Maaslandstraat–Weergraaf hangen takken in de weg. |
Bij Porto Maurizio staan stoelen op trottoir, die de weg blokkeren. (2x) |
Veel last van marktmensen op vrijdagmorgen, blokkeren de openbare weg zonder |
Slechte toegang kleine ruimtes crematorium Horn; |
Voorzieningen |
In Horn is vrijwel geen invalide toilet aanwezig. |
De afhaalpost apotheek is niet toegankelijk voor rollator/rolstoel. (2x) |
Graag een brievenbus (2x) en pinautomaat in de buurt van het van Horneplein, maar nog |
Pinautomaat zit te hoog. (2x) |
De huisarts is slecht toegankelijk, geen automatische deur. |
Fysiotherapie gezondheidscentrum Horn heeft geen automatische deuren, |
Afvalinzamelingspunt Horn (Louis Vermeulen) is met rollator niet toegankelijk. |
Boodschappen doen/winkelen |
De bakker is niet goed toegankelijk. |
Meer rekening houden met hulpmiddelen (toegang, doorgang). |
Betaalautomaten vaak te hoog in de winkels en niet verplaatsbaar. |
Diversen |
Overheid moet zorgen dat fietspaden vrij zijn van overhangende takken. |
WMO functionarissen helpen goed, snel en adequaat. Goede contacten. |
Ter lering en vermaak tip: B&W wandel eens met een rollator door Horn en bezoek |
Hunsel |
Aantal respondenten 18 |
Vervoer |
Lange wachttijd regiotaxi. |
Niet alle taxichauffeurs komen eruit om te helpen. |
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
Slechte/ongelijke trottoirs (4x), o.a. Eikenstraat, Marculphusstraat (beide straten sinds aanleg |
Te diep goten in de Lindestraat. |
Er zit een groot gat in de weg Mezenstraat-Kallestraat, niet goed voor te sorteren hierdoor. |
Er zit een groot gat naast de weg Mezenstraat-Bosserstraat, bovendien is dit een gevaarlijke |
‘s Winters wordt er niet gestrooid, zelfs niet op de Bruggerveld in Hunsel, waar een |
Voorzieningen |
Geen pinautomaat. (3x) |
Er is geen postbus voor de bank. |
Boodschappen doen/winkelen |
Er is geen winkel in Hunsel. |
Diversen |
Ittervoort |
Aantal respondenten 25 |
Vervoer |
Vervoer: in de winter geen winterbanden op het taxivervoer naar school terwijl een taxibusje |
Graag samenwerking tussen Stichting Welzijn, Proteion en Veolia uitbreiden ten aanzien |
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
Slechte trottoirs door o.a. losse stoeptegels, of gaten in de stoep (5x), o.a. op de Veldstraat, |
Op de Raevenstraat maken afwisselend brede en smalle stoepen de situatie onveilig en |
Op de Narcisstraat, Orchideestraat enz. zijn de afritten van de stoep steil en zitten ze |
Zebrapad in de bocht van de Brigittastraat-Margarethastraat: erg onveilige situatie, auto’s |
Twee oversteekplaatsen bij Brigittastraat–Concordiastraat (bij Brigittahofje) zitten te kort |
Groenvoorzieningen bij fietspaden en trottoirs worden slecht gemaaid en takken hangen |
Er staan auto's op het trottoir, o.a. op de Daalakkerstraat. |
Door het gebruik van paaltjes moet men met een rolstoel de rijbaan op. |
De Bosserstraat tot aan de huisarts zou in de winter beter schoongemaakt kunnen |
Voorzieningen |
Graag pinautomaat centraal in het dorp. Rabo pinautomaat bij Schouwensmolen zit te ver |
Te zware deurdranger op Rabobank Ittervoort. |
Probleem met afhalen medicijnen. Huisarts levert niet aan huis. Niet iedereen beschikt over |
Boodschappen doen/winkelen |
Diversen |
De zaal, Chinees restaurant, De Zomertuin en het cafetaria zijn slecht toegankelijk. |
Geen invalidentoilet bij Ice Lovers, De zomertuin Chinees restaurant, het cafetaria. |
Bij de aanleg van een speeltuin (Zoals bij De Mortel) zou het fijn zijn als er ook |
Winterbanden is een prioriteit bij het leveren van veilig taxivervoer. |
Te weinig aangepast sporten, moeilijk nieuwe aanwas te vinden. |
|
Kelpen-Oler |
Aantal respondenten 8 |
Vervoer |
1 Chauffeur is erg bot tegen reizigers. |
Er wordt door de regiotaxi vaak te laat gebeld om nog een jas aan te kunnen trekken, of naar |
Graag meer zones. |
De (aangepaste) bushalte is te ver om met rollator of wandelstok te kunnen bereiken. |
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
Het trottoir aan het begin v.d. Europastraat is slecht op en af te komen met rollator. |
Reclameborden op trottoir, te hoge stoepranden, losse tegels, |
Invalidenparkeerplaats bij school is gewenst. |
Voorzieningen |
Het gemeenschapshuis is goed toegankelijk. |
Boodschappen doen/winkelen |
Kelpen-Oler heeft geen winkels. |
Diversen |
|
Neer |
Aantal respondenten 58 |
Vervoer |
Kon graag verder met de regiotaxi dan Weert en Roermond. |
Men mist busverbinding naar Heythuysen vanaf Neer. Belbus niet ad hoc te regelen. |
Veiligheidsgordels in de regiotaxi werken slecht - geen hulp door chauffeur. |
Men wordt niet op de afgesproken tijden opgehaald (te laat of te vroeg, vooral later |
De bushalte in Neer is te ver weg, te ver lopen naar de Napoleonsweg, er zou een halte in |
In en uitstappen is wel moeilijk, de opstap is best hoog. (2x) |
Kan vanaf maart niet meer dagelijks naar Beek en Bos via regiotaxi. |
Regiotaxi klachten ingediend naar tevredenheid opgelost. |
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
Trottoirs, met name de oude, liggen op veel plaatsen ongelijk (10x), o.a. de Beukenlaan |
Veel geparkeerde auto's op het trottoir. (2x) |
Bomen duwen de trottoirbanden omhoog van de parkeerplaatsen bij Ulensvaaren. |
Straatverlichting t.o. mierenest is onvoldoende. |
In de Engelmanstraat staan de lantaarnpalen midden op het trottoir. |
Meer rustbanken plaatsen. |
Er wordt niet gestrooid op voetpaden, onvoldoende gladheidbestrijding. (2x) |
Meer invalidenparkeerplaatsen en controle daarop bv. Met een hek waarvan alleen invaliden |
O.a. op de Kwir is de stoep te hoog t.o.v. de weg, lastig voor hulpmiddelen. (2x) |
Maak geen watergoten meer in het midden van een weg (o.a. Bergerstraat, Engelmanstraat), |
Men heeft last van slechte fietspaden (o.a. tussen Neer en Haelen). (2x) |
Sommige paaltjes staan te dicht bij elkaar voor een hulpmiddel. |
Voorzieningen |
Voorzieningen (huisarts, apotheek, tandarts, fysio e.d.) zijn niet te bereiken met scootmobiel. |
Men kan bij huisartsenpraktijk met scootmobiel niet binnen, deuren draaien verkeerd om. |
Bij de huisarts is niet goed binnen te komen. (3x) |
Huisarts Neer: graag handgrepen plaatsen bij de weegschalen i.v.m. duizeligheid en |
Peuterspeelzaal Sjanulke en basisschool moeilijk bereikbaar. Mogelijkheid speciale |
Boodschappen doen/winkelen |
In winkels staan vaak spullen voor de kassa, geen ruime doorgang in de paden van de |
Zou prettig zijn als er in winkels zoals de Aldi, Lidl en AH toiletten zijn, zoals bij de Hema. |
Diversen |
Door trappen in het zwembad kan iemand die rolstoelafhankelijk is niet meer zwemmen. |
Men vindt het een goed idee dat men ook eens inspraak krijgen over de problemen in het |
Speravi is vanaf 1 sept niet meer in zwembad. Ze zetten de prijs veel te hoog, ze moeten |
Neeritter |
Aantal respondenten 25 |
Vervoer |
Combinatieritten van de regiotaxi zijn vaak erg onlogisch. |
De Regiotaxi rijdt vaak ver om. |
Zou wel met regio taxi willen gaan als begeleiding mee mocht. |
Sommige taxichauffeurs zijn niet behulpzaam. |
Graag meer zones voor de regiotaxi. |
Bushalte te ver. |
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
Er staan regelmatig auto’s geparkeerd op een invalidenparkeerplaats zonder kaart. |
Auto’s staan regelmatig geparkeerd op het trottoir. (2x) |
Slechte trottoirs, door losse, of ongelijke tegels, of te hoge, of te steile randen (5x), |
Graag een overkapping is bij de bushalte richting Weert. |
Voorzieningen |
De pinautomaat is halfweg Ittervoort, te ver weg. |
Bij veel voorzieningen zijn ruimtes te eng (krap) en balies te hoog. |
Boodschappen doen/winkelen |
Men mist een boodschappenbus, of -service, waardoor men zelfstandiger zou kunnen zijn |
Diversen |
Geen lift in gebouw Heemkundevereniging, Driessenstraat Neeritter, waar ook |
Men moet meer naar thuissituatie kijken, maatwerk. |
In de winter veegt men slecht de stoepen. Kan de dorpsraad daar aandacht aan besteden. |
|
Nunhem |
Aantal respondenten 7 |
Vervoer |
Het probleem van OV zou opgelost kunnen worden door de bus van Roermond naar Venlo |
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
Slechte trottoirs door ongelijke tegels, brede uitsparingen (helemaal na aanleg glasvezel) |
Trottoirs op de Kerkstraat zijn veel te smal en er zijn geen op/afritten. |
Voorzieningen |
Er zijn geen openbare invalidentoiletten, waardoor men niet gaat winkelen |
Geen pinautomaat, men moet naar Haelen. |
Boodschappen doen/winkelen |
Diversen |
Sportzaal Servaas geef geluidsoverlast. |
Kan men 1x per maand gezamenlijk met busje of taxi hulp krijgen met boodschappen doen, |
Roggel |
Aantal respondenten 69 |
Vervoer |
Bij de regiotaxi is de wachttijd vaak langer dan 15-30 minuten, soms een uur (3x), o.a. |
Chauffeurs van de regiotaxi zijn niet behulpzaam bij het instappen. |
De bushalte is te ver weg. |
Regio taxi heeft 1 heel vervelende chauffeur ( klein mannetje). |
Aantal reiszones vd. Regiotaxi is te beperkt. (2x) |
De regiotaxi-chauffeurs van De Leeuw, of Geraeds zijn veel vriendelijker en beter op tijd dan |
Bij regiotaxi veel chauffeurs die de scootmobielen niet vastzetten en de mensen zelf laten in |
Het openbaar vervoer (bus) is niet zelfstandig in te komen, dus kan men er geen gebruik |
Regiotaxi komt met personenauto, moeite met in/uitstappen. |
Er gaat geen bus vanuit Roggel naar Weert. Graag een (buurt)bus Roggel–Weert, of een |
Toegankelijkheid Openbare Ruimte |
Slechte trottoirs door o.a. loszittende, of ongelijke tegels (18x), o.a. op de Tramstraat, |
Veel last van schuine, hellende stoepen (7x), o.a. op de Dorpstraat, de sluizen op de |
Last van te hoge trottoirs, of te diepe goten (13x), o.a. op de Dorpstraat t.h.v. de groentenboer |
Trottoirs worden geblokkeerd door lantaarnpalen, reclameborden, fietsen, winkelwagens en |
Veel geparkeerde auto’s blokkeren de looproutes o.a. op de Koppelstraat |
Last van slechte fietspaden, o.a. door boomwortels, of overhangend groen, losse tegels, |
De bushalte op de Koppelstraat is niet aangepast. |
Bij camping de Leistert staan de borden te laag. |
Hoek Heldensedijk-Roggelsedijk ook niet overzichtelijk. |
Bermen (te lang gras) langs smalle wegen bieden geen of moeilijke uitwijkmogelijkheden. |
Oversteekplaatsen bij Jozefhuis en bij Linders op Dorpstraat maken. |
In Roggel zijn (te) weinig invalidenparkeerplaatsen. (2x) |
Kruispunt Molenweg-Brugstraat kan erg glad zijn. |
Op het einde richting provinciale weg bij de versmalling moeten de auto’s tot aan de grote |
Voorzieningen |
Pinautomaat in Roggel staat niet veilig en is niet toegankelijk met scootmobiel. (3x) |
Bij gebouwen met voorzieningen zitten overal drempels. (2x) |
Huisarts en apotheek zijn niet zelfstandig toegankelijk. |
De huisarts heeft geen goede wachtruimte en de balie is daar niet voldoende laag. |
De huisarts (oude kapelanie) is niet goed toegankelijk met rolstoel vanwege de steile helling. |
Tandarts (Keppene) en de huisarts hebben geen lage balie. (2x) |
Bij Voorzieningen is overal een toilet, of er een invalidentoilet is, is niet specifiek aangegeven. |
Boodschappen doen/winkelen |
Te smalle gangpaden in winkels (3x), o.a. bij de Allerhande, de bloemenwinkel, snuisterijen |
Bij Linders zijn geen automatische deuren voor toegang met scootmobiel. |
Bij de drogist geen automatische deuren, of dorpel te hoog. |
Bij Jan Linders is maar 1 invalidenplaats, voor de rest ook weinig plaatsen. (2x) |
Met rolstoel of scootmobiel kan men vaak niet pinnen (betalen). |
Als een entree trapjes heeft, dan zijn er niet altijd schuine oprijplaten. (2x) |
Er zijn te weinig invalidentoiletten. |
Bij de Aldi is men niet behulpzaam. |
Er zit een gevaarlijk afstapje bij Levels horlogerie. |
Diversen |
Om bij de ingang van La Rochel te komen, moet je over de speelplaats van de school. |
De horeca is niet toegankelijk met de rolstoel. |
Voor het verzorgen van een stoma zijn vaak slechte voorzieningen. |
Jammer dat de bank, bloed prikken, apotheek e.d. in Heythuysen zitten, dat maakt je toch |
Woningen op het Korstenhofje zijn soms moeilijk voor mensen met hulpmiddelen door hoge |
In de winter is het spekglad in het dorp en kun je bijna niet oversteken, of bij de huisarts |
Het gemeentehuis ligt niet centraal. Wat te doen met oudere mensen als alles over gaat op PC, |
Het is te zot voor woorden dat gehandicapte mensen zich niet zo vrij kunnen bewegen |
Er mag meer gedaan worden voor gehandicapten, vooral voor kinderen, bv. sporten – |
Het zijn fijn zijn als er een kaart of boekje bestond waar de invalidenparkeerplaatsen zich |
8,5 Jaar gebruik invalidentoilet nodig gehad, maar destijds werd bij Bekkers Marie het |
Opvang van ouderen moet beter gesubsidieerd worden "Seniorenvereniging, St. Jozefhuis". |